Raport został po raz pierwszy opublikowany w języku angielskim w 2019 r. (tytuł oryginału: Digital Education at School in Europe) przez Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA), Eurydice. Badania dotyczą szkół podstawowych i średnich ogólnokształcących (pierwszego i drugiego stopnia) w roku szkolnym 2018/2019, łącznie w 43 systemach edukacji.
Wartość tego podsumowania dodatkowo zwiększa doświadczenie pandemii wywołanej wirusem COVID-19, której jednym z dotkliwych następstw była zmiana stacjonarnego trybu pracy uczelni
i szkół na pracę zdalną, wymagającą kompetencji cyfrowych. Autorzy raportu wskazują na dwa istotne i uzupełniające się wymiary edukacji cyfrowej w szkołach:
1) rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli;
2) pedagogiczne wykorzystanie narzędzi informatycznych do wspierania i przekształcania procesu uczenia się i nauczania.
Opracowanie zawiera wskaźniki dotyczące m.in.:
1) kompetencji cyfrowych uczniów i sposobów ich rozwijania oraz oceniania w ramach programów szkolnych;
2) kompetencji cyfrowych nauczycieli;
3) wykorzystania narzędzi informatycznych w kontekście szkolnym, w tym do oceny kompetencji cyfrowych;
4) strategicznego podejścia do edukacji cyfrowej w systemach edukacji poszczególnych krajów
i wynikających z niego działań wspierających szkoły.
W załącznikach raportu znajdują się linki do dokumentów i strategii dotyczących edukacji cyfrowej, w tym ram kompetencji nauczycieli oraz instytucji wspierających edukację cyfrową w szkołach, w każdym
z krajów biorących udział w badaniu.
Publikacja do pobrania znajduje sie poniżej.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
![]() | 3.08 MB |