- To unikatowe w skali kraju samorządowe przedsięwzięcie, wspierające rozwój przedsiębiorczości młodzieży. Nasz program daje wam, młodym ludziom, szeroki wachlarz możliwości na przyszłość - umiejętność rozpoznawania własnego potencjału, pracy w grupie, możliwość poznania oferty miejskich centrów przedsiębiorczości, spotkania z praktykami biznesu oraz doświadczanie rozwiniętych technologii – mówił Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy podczas spotkania z młodzieżą – Oczywiście, projekt będzie kontynuowany w kolejnych latach, tak aby jak najwięcej warszawskich uczniów mogło z niego skorzystać.
Program finansowany jest z budżetu miasta i obejmuje uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ostatnie roczniki gimnazjalistów. Start-up JUMP realizowany był w dwóch, powiązanych ze sobą etapach.
Młodzieżowym semestr biznesowy
W pierwszym etapie projektu uczniowie poznali działalność miejskich ośrodków wsparcia przedsiębiorczości – Centrum Przedsiębiorczości Smolna, Centrum Kreatywności Targowa, Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego przy WCIES. Poznali także ofertę wybranych partnerów stołecznego ratusza, działających w obszarze przedsiębiorczości, innowacji i technologii – m.in. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości stołecznych uczelni oraz FabLab Orange.
Modelowanie, programowanie, prototypowanie
W drugim etapie, praktycznym, uczestniczyli uczniowie chcący pogłębiać wiedzę i rozwijać swoje pomysły. Były to różne formy wsparcia i aktywizacji wykorzystujące m.in. pracę zespołową, warsztaty i ćwiczenia. Przykładowo, w FabLab powered by Orange 20 uczestników, którzy nadesłali najciekawsze propozycje rozwinięcia tematu „samotność w mieście”, mieli okazję do nauki modelowania 3d, podstaw elektroniki, programowania w ardublock, prototypowania. Uczestnicy, pod kierunkiem edukatorów ze Stowarzyszenia Robisz to., uczyli się obsługi drukarek 3d, ploterów laserowych, frezarek CNC i innych nowoczesnych elektronicznych narzędzi. Zadaniem wieńczącym projekt było przygotowanie pomysłu odpowiadającego na problem samotności w mieście. - Naszym zadaniem było rozwiązanie tego problemu. Zaproponowaliśmy głośnik na przystanku, nadający intrygujące, ciekawe treści, prowokujące rozmowy. Może to skłoniłoby osoby czekające na autobus do interakcji, nawiązania relacji – opowiada Konrad z technikum przy ul. Kasprzaka. Natomiast Piotr, uczeń technikum przy ul. Wiśniowej, przygotował projekt skrzynek pocztowych umożliwiających wymianę listów między osobami. Chciałby takie skrzynki umieścić w jednej ze szkół, żeby sprawdzić, czy faktycznie w czasach mediów społecznościowych byłoby zainteresowanie tradycyjną formą komunikowania.
Co dalej?
Stołeczny ratusz planuje kontynuację programu, ale w rozszerzonej formie. Już we wrześniu start przedsięwzięcia „Przedsiębiorcza młodzież 2.0”, skupiającego projekty: Start-up JUMP i Kreatywna młodzież. Głównym komponentem projektu „Kreatywna młodzież” będzie system grantowy na realizację przez młodych ludzi własnych prototypów innowacji technicznych, kreatywnych rozwiązań biznesowych, czy z zakresu Smart City. Ważnym aspektem projektu będzie grupowy charakter pracy młodzieży, co ma sprzyjać rozwojowi kompetencji społeczno-obywatelskich wśród uczestników. Każda grupa otrzyma dodatkowo kompleksowe wsparcie mentora w przygotowaniu swoich prototypów.