Formularz wyszukiwania

Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiatki miejsc na poranne spacery

II śniadanie ważna „lekcja” w planie dnia ucznia

  • Powiększ
  • Zwykły
  • Pomniejsz
Bookmark and Share
opublikowany: sobota, 27 października, 2012 - 22:34 (wiadomość z poprzedniego serwisu)
Wraz z rozpoczęciem nauki w szkole następuje pogorszenie sposobu żywienia się dzieci i młodzieży. Zjawisko to nasila się z wiekiem. Wynika to z planu zajęć w szkole, jak również częściowego usamodzielnienia się dzieci, które coraz częściej same decydują o wyborze żywności i sposobie żywienia, niewiele wiedząc o potrzebach organizmu i skutkach nieprawidłowego żywienia. Jednocześnie często szkoła nie zapewnia uczniom możliwości zjedzenia drugiego śniadania na przerwie śniadaniowej, a w asortymencie sklepików szkolnych nie ma produktów śniadaniowych, takich jak: kanapki, jogurty, serki itp.

Wraz z rozpoczęciem nauki w szkole następuje pogorszenie sposobu żywienia się dzieci i młodzieży. Zjawisko to nasila się z wiekiem. Wynika to z planu zajęć w szkole, jak również częściowego usamodzielnienia się dzieci, które coraz częściej same decydują o wyborze żywności i sposobie żywienia, niewiele wiedząc o potrzebach organizmu i skutkach nieprawidłowego żywienia. Jednocześnie często szkoła nie zapewnia uczniom możliwości zjedzenia drugiego śniadania na przerwie śniadaniowej, a w asortymencie sklepików szkolnych nie ma produktów śniadaniowych, takich jak: kanapki, jogurty, serki itp. Tymczasem nawet najbardziej obfite pierwsze śniadanie zjedzone w domu nie zaspokaja potrzeb młodego organizmu przez cały czas pobytu w szkole. Ten zapas energii wystarcza jedynie na 2,5 – 3 godziny. 

Uczucie głodu obniża zdolność koncentracji uwagi, aktywność ucznia, pogarsza jego nastrój i samopoczucie. Głód zwiększa również drażliwość dzieci i młodzieży, co prowadzi często do konfliktów z rówieśnikami, a czasami również z nauczycielami. Jest to związane między innymi z obniżeniem stężenia glukozy we krwi, szczególnie niezbędnej dla pracy mózgu. Ponadto, stwierdzono, iż uczniowie, którzy nie spożywali posiłków w szkole, częściej odczuwali osłabienie, rozdrażnienie, gorzej wywiązywali się ze swoich obowiązków aniżeli uczniowie regularnie spożywający posiłki w szkole. Dowodzi to i jednocześnie wyjaśnia, jak ważny i niezbędny jest posiłek zjedzony w szkole. Wyrównuje on straty energii, uzupełnia zasób składników pokarmowych, regeneruje siły i przywraca aktywność intelektualną ucznia.

Najkorzystniejsze dla naszych dzieci jest zapewnienie im możliwości zjedzenia pełnowartościowego posiłku w czasie ich pobytu w szkole. Zjedzenie wraz z nauczycielem, na przerwie śniadaniowej trwającej 15-20 minut, atrakcyjnego smakowo i pełnowartościowego pod względem wartości odżywczych i energii śniadania, to ważna „lekcja” w planie dnia ucznia.

Jak to zrobić?

Choć wymaga to nieco pracy, własnoręcznie przygotowane śniadanie dla naszego dziecka i zachęcanie go do zjedzenia tego posiłku w szkole może być naszym wkładem w jego sukcesy. Nie wszyscy pamiętamy o tym, że nauka to naprawdę ciężka praca. 

Na początek zaopatrzmy się w spore pudełko z miękką uszczelką, zapobiegającą wyciekaniu np. sosu, jednorazowe łyżeczki i widelczyki, serwetki. A oto kilka propozycji, co możemy przygotować. Dobrym rozwiązaniem są kanapki. Najlepiej jest wykorzystać pieczywo pełnoziarniste, razowe, bogate w błonnik pokarmowy, np. bułki z ziarnami, żytnie, owsiane, grahamki cienko smarowane masłem z dodatkiem produktów białkowych – wysokiej jakości wędlin, pieczonych mięs, jajek, serów, ryb. Konieczny jest dodatek warzyw w postaci, np. liści sałaty, krążków papryki, plasterków ogórka, pomidora, rzodkiewki, posiekanego szczypiorku. Składnikiem kanapek mogą być również różnego rodzaju pasty, np. z fasoli, cieciorki, soczewicy, oliwek, jajek, czy też ryb. Innymi atrakcyjnymi propozycjami mogą być: sałatka warzywna z dodatkiem sera, mięsa lub jajka; sałatka owocowa z twarożkiem lub jogurtem; kubek koktajlu owocowo-mlecznego z orzechami; musli i kubek jogurtu wymieszane tuż przed zjedzeniem, a do tego owoce sezonowe. Dzieci często lubią jeść pokrojone kawałki warzyw i owoców bez żadnych dodatków i takie wkładajmy im do pudełka. Do posiłku dzieci powinny wypijać napój np. mleczny (mleko, kefir, jogurt, maślanka), świeży sok owocowy i warzywny, wodę mineralną lub herbatę ziołową, owocową. Ważne, aby śniadanie było urozmaicone, kolorowe i atrakcyjne dla dziecka.

Przykłady:

1. Chleb razowy z masłem, sałata, pieczony schab, papryka, jabłko, sok porzeczkowy;

2. Kajzerka, masło pietruszkowe, ryba wędzona, ogórek kiszony, jabłko, sok pomidorowy;

3. Musli, jogurt naturalny, suszone owoce, marchewki, woda.

4. Chleb z ziarnami, masło, sałatka (pomidor, ser mozarella, zioła), sok pomarańczowy;

5. Pasztecik z farszem mięsnym, banan, sok marchewkowy;

6. Bułeczka drożdżowa, śliwki, gruszka, garść orzechów, mleko;

7. Chleb chrupki, serek ziarnisty, rzodkiewki, sok pomarańczowy;

8. Chleb razowy z masłem, sałatka warzywna z jajkiem, sok jabłkowy;

9. Grahamka, twarożek, pomidor, papryka, szczypior, mandarynki, woda;

10.  Rogal, serek waniliowy, kiwi, sok warzywny;

11.  Grzanki, kabanos, słupki sera żółtego, ogórka, papryki; sok marchewkowo-bananowy;

12.  Chleb żytni, pasta z fasoli (fasola, oliwa, czosnek, zielona pietruszka), papryka, jabłko, herbata.

Tak przygotowane śniadanie, dziecko może przynieść z domu, ale powinno mieć też możliwość zakupienia produktów śniadaniowych w szkolnym sklepiku. Przecież czasem dajemy dziecku kilka złotych na bułkę i sok. Niejednokrotnie dzieci, zachęcone przez sprzedawcę lub przykład kolegów, przeznaczają pieniądze na zakup batoników, gumy do żucia czy innych bezwartościowych z punktu widzenia potrzeb organizmu słodyczy. Często jest to spowodowane brakiem kanapek, jogurtów czy owoców w asortymencie sklepiku. Czy produkty śniadaniowe będą dostępne na terenie szkoły zależy od nas - rodziców i dyrekcji szkoły. Dobre przykłady pokazują, że jest to możliwe i dostosowane do potrzeb dzieci, a wiele szkół już wypracowało swoje rozwiązania.

Opracowanie: Marta Widz
Konsultacja dr Jadwiga Hamułka Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW