Formularz wyszukiwania

Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiatki miejsc na poranne spacery

Ecce Homo

  • Powiększ
  • Zwykły
  • Pomniejsz
Bookmark and Share
opublikowany: poniedziałek, 19 czerwca, 2017 - 09:59
Spotkanie z ks. dr. Mirosławem Nowakiem - dyrektorem Muzeum Archidiecezjalnego w Warszawie poświęcone ostatniemu obrazowi Adama Chmielowskiego "ECCO HOMO"
Spotkanie z ks. dr. Mirosławem Nowakiem - dyrektorem Muzeum Archidiecezjalnego w Warszawie poświęcone ostatniemu obrazowi Adama Chmielowskiego "ECCE HOMO".

Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Śródmieście
Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży nr 97

zaprasza na spotkanie z ks. dr. Mirosławem Nowakiem - dyrektorem Muzeum Archidiecezjalnego w Warszawie poświęcone ostatniemu obrazowi Adama Chmielowskiego "ECCE HOMO".

Według relacji Leona Wyczółkowskiego obraz zaczął powstawać w 1879 w kościele św. Ducha we Lwowie. Potem przez wiele lat towarzyszył Chmielowskiemu, przed 1904 został podarowany przez artystę arcybiskupowi większemu Lwowa obrządku greckokatolickiego Andrzejowi Szeptyckiemu. Sam Chmielowski wspominał po latach "obszedłem się z tym obrazem jak partacz ostatni, lecz tak mnie molestował ksiądz Metropolita, że aby mieć spokój dokończyłem go po rzemieślniczemu".

Płótno o wymiarach 146 × 96,5 cm. Chrystus namalowany w półpostaci, okryty szkarłatną szatą z cierniową koroną na głowie, trzciną w ręce i splątanym sznurem na szyi. Ukazany został na tle antycznej architektury rozjaśnionej światłem wydobywającym się zza filara, które tworzy nimb wokół jego głowy. Twarz Chrystusa pociągła z lekkim zarostem, zbroczona krwią wypływającą spod cierniowej korony, powieki przymknięte. Opadająca z ramion czerwona szata tworzy na ubiczowanej piersi Jezusa olbrzymie serce.

W 1941 arcybiskup Szeptycki podarował go do stworzonego przez siebie unickiego muzeum archidiecezjalnego. W 1946 eksponaty z tego muzeum włączono do Galerii Sztuki Ukraińskiej, ale obraz Ecce Homo jako religijny, nieużyteczny powędrował do magazynów.
W latach 60. XX w. rozpoznał go w magazynie polskich zabytków na przedmieściach Kijowa Jan Majda, pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego i rozpoczęły się pertraktacje na temat jego odzyskania.. Ostateczne miejsce przeznaczenia znalazł obraz 17 czerwca 1985 w ołtarzu kościoła – sanktuarium Brata Alberta w Krakowie przy ulicy Woronicza 10.

Obraz ten jest uważany za najlepsze dzieło w dorobku artystycznym Adama Chmielowskiego, jak również uchodzi za jeden z najlepszych obrazów religijnych w sztuce polskiej.
 
Spotkanie  dotyczące  nieukończonego obrazu namalowanego przez Adama Chmielowskiego odbędzie się  20 czerwca (wtorek) o godz. 18:00 w Centrum Informacji im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego przy ulicy Czerniakowskiej 178A.