Formularz wyszukiwania

Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiatki miejsc na poranne spacery

Relacja z ósmej gali WARSA i SAWY

  • Powiększ
  • Zwykły
  • Pomniejsz
Bookmark and Share
opublikowany: środa, 25 października, 2017 - 15:39
Uroczyste podziękowanie Członkom Kapituły do spraw opiniowania wniosków szkół ubiegających się o Certyfikat WARS i SAWA lub Honorowe Wyróżnienie „Szkoła z pomysłem” Prezydenta m.st. Warszawy i inauguracja programu WARS i SAWA bliżej Społeczności, Nauki, Sztuki, czyli SeNS wspierania uzdolnionych.

23 października 2017 roku w Centrum Nauki Kopernik kolejne szkoły wspierające uzdolnionych odebrały Certyfikaty Prezydenta m.st. Warszawy WARS i SAWA. Uroczystość była też okazją do podziękowania za udział w pracach Kapituły jej członkom (https://prezi.com/_fqt6oh20d2s/skad-kapituy/). W imieniu Prezydenta m.st. Warszawy słowa wdzięczności i uznania wygłosił Włodzimierz Paszyński, zastępca Prezydenta m.st Warszawy.

Genezę powstania i istotę programu WARS i SAWA przypomniała Beata Murawska – zastępca dyrektora Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy. W latach 2010-2016 Certyfikat otrzymało 251 publicznych i niepublicznych szkół.  Dziś do programu WARS i SAWA dołączyło 13 kolejnych szkół (https://prezi.com/nmqasiefempv/viii-edycja-wis/).

Aktualizacja procedury uzyskiwania Certyfikatu  związana jest z reformą oświaty i ww. grupa jest pierwszą, która rozpoczyna czteroletnie cykle realizacji przyjętych szkolnych programów wspierania uzdolnionych. Po czterech latach od uzyskania Certyfikatu, szkoły mogą ubiegać się o jego przedłużenie na czas nieokreślony, przedkładając odpowiedni wniosek, stanowiący wyciąg z przeprowadzonej w szkole wewnętrznej ewaluacji szkolnego programu wspierania uzdolnionych.
W związku ze zmianą struktury organizacyjnej szkół, opracowano zasady dostosowania sieci szkół wspierających uzdolnionych do zmian wynikających z reformy oświaty. Wiosną 2017 r. Biuro Edukacji i WCIES, wspólnie z przedstawicielami środowiska związanego z programem WARS i SAWA, ustalili formę aktualizacji otrzymanego wcześniej Certyfikatu. Wszystkie szkoły, które w latach 2010-2016 otrzymały Certyfikaty, zapraszamy do składania Aneksu aktualizacyjnego, do 30 listopada br., szczegóły: http://edukacja.warszawa.pl/projekty-i-inicjatywy/program-wars-i-sawa/aktualnosci/15190-zasady-dostosowania-warszawskiej-sieci

Istotną zmianą programową jest też zastąpienie koncepcji, wspólnej dla dwóch stołecznych programów Kapituły, inicjatywą obejmowania szkół z warszawskiej sieci szkół wspierających uzdolnionych swoistym patronatem warszawskich i ogólnopolskich instytucji. Podstawowym celem koncepcji patronatów jest wzmacnianie współpracy szkół z instytucjami warszawskimi, poprzez zaangażowanie ich potencjałów: https://prezi.com/-rxvrngblzfh/wars-i-sawa-a-nowe-wyzwania/
Do pilotażu tego kierunku rozwoju programu o nazwie WARS i SAWA bliżej…Społeczności, Nauki i Sztuki, czyli SeNS wspierania uzdolnionionych, m.st. Warszawa zaprosiło instytucje, które są mistrzami :) w swoich dziedzinach:

S połeczność – Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO),
N auka – Centrum Nauki (CNK) ,
S ztuka – Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

Prezentacje ofert, przedstawione podczas konferencji przez przedstawicieli instytucji patronackich znajdują się w załącznikach. Szczegółowe informacje dotyczące koncepcji SeNS oraz pełne zakresy poszczególnych ofert patronackich zostaną opublikowane 26 X na stronie internetowej Biura Edukacji.  

Niezwykłym punktem październikowej uroczystości była rozmowa nt. „Gdy Mistrzem staje się uczeń…” , którą poprowadził Artur Wolski - nauczyciel i animator kultury oraz pomysłodawca i organizator wielu twórczych przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej.
Zaproszenie do rozmowy przyjęli:
- jako nauczyciel – Jolanta Lipszyc i jako były uczeń – psycholog społeczny i publicysta, prof. UW Michał Bilewicz oraz
-  jako nauczyciel – Jarosław Szulski i jako była uczennica – studentka psychologii UW, Alicja Wasita.
Rozmówcy wspominali swoje szkolne doświadczenia i dzielili się refleksjami na temat roli autorytetów, bliskości, wzajemnej, mentorskiej relacji nauczyciel-uczeń i budowaniu klimatu sprzyjającego zaufaniu.
Żartobliwą puentą rozmowy mogą być słowa niemieckiego laureata literackiej nagrody Nobla Gerharta Hauptmanna „Gdy tylko człowiek staje się w czymś mistrzem, winien zostać uczniem w czym innym”...

Oprawę fotograficzną uroczystości zapewnili, tak jak zawsze, uczniowie z Zespołu Szkół Fototechnicznych w Warszawie - dziękujemy :)

Wszystkim wyróżnionym szkołom raz jeszcze GRATULUJEMY!

 

Źródło informacji: 

Pliki do pobrania: