Formularz wyszukiwania

Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiatki miejsc na poranne spacery

„Rehabilitacja przez szachy” w warszawskich szkołach przyszpitalnych

  • Powiększ
  • Zwykły
  • Pomniejsz
Bookmark and Share
opublikowany: czwartek, 27 sierpnia, 2015 - 08:57
zaktualizowany: piątek, 25 listopada, 2016 - 13:45
„Rehabilitacja przez szachy” w warszawskich szkołach przyszpitalnych
Z początkiem nowego roku szkolnego 2015/2016 w 12 stołecznych szkołach i placówkach specjalnych rusza program „Rehabilitacja przez szachy” – zakładający, że gra w szachy może stać się również jedną z form rehabilitacji.

Jest to kolejne przedsięwzięcie szachowe, realizowane przez Miasto Stołeczne Warszawę we współpracy z Polskim Związkiem Szachowym oraz samorządową placówką doskonalenia nauczycieli – Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno – Społecznych i Szkoleń.

Program adresowany jest do osób z zaburzeniami ruchowymi i emocjonalnymi, długo przebywających w szpitalach i innych placówkach opieki medycznej. Nie istnieją żadne ograniczenia wiekowe. Szczególnym adresatem są dzieci w każdym wieku, u których terapia ma duże znaczenie dla ich dalszego rozwoju i funkcjonowania.

Projekt polega na wprowadzeniu do szkół przyszpitalnych nauki gry w szachy. Nauka odbywać się będzie przez nauczycieli, przeszkolonych na specjalistycznym, 72 – godzinnym kursie z metodyki nauczania gry w szachy, opracowanym przez trenerów szachowych oraz doradców metodycznych m.st. Warszawy. W ramach kursu, który zakończył się w czerwcu 2015 r. zostało przeszkolonych 21 nauczycieli. 

Dala każdej ze szkół z programu został zapewniony specjalistyczny sprzęt szachowy (szachy zwykłe, szachy magnetyczne, szachy SOLO, tablica demonstracyjna), który upoważnieni przedstawiciele szkół mogą odbierać w siedzibie Polskiego Związku Szachowego  przy al. Jerozolimskich 49 od 7 września 2015 r. Ponadto nauczyciele realizujący zadania programu mają zapewnione konsultacje metodyczne z p. Michałem Luchem z Polskiego Związku Szachowego.

Korzyścią z udziału w projekcie jest również wsparcie programu wychowawczego oraz budowanie pozytywnego wizerunku placówki. Nieocenioną wartością projektu są ponadto działania ukierunkowane bezpośrednio na uczniów, w tym m.in.: skierowanie ich uwagi na inne zajęcia niż pobyt w szpitalu; rozwinięcie zmysłu twórczego, intuicji oraz pamięci; nabycie umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; wyrobienie koncentracji, cierpliwości i wytrwałości; ukształtowanie motywacji i determinacji do realizacji celu, a przez to determinacji w walce z chorobą.

 

Źródło informacji: 

Pliki do pobrania: 

ZałącznikWielkość
PDF icon Lista szkół z programu21.72 KB