Formularz wyszukiwania

Miasto Stoleczne Warszawa

Dziesiatki miejsc na poranne spacery

Laureaci konkursu „Najlepsze szkolne i przedszkolne przestrzenie uczenia się”

opublikowany: czwartek, 25 czerwca, 2020 - 09:50
zaktualizowany: piątek, 26 czerwca, 2020 - 09:59
24 czerwca 2020 r już po raz piąty wręczono nagrody w konkursie „Najlepsze szkolne i przedszkolne przestrzenie uczenia się”.
Najlepsze szkolne i przedszkolne przestrzenie uczenia się w Warszawie

W ubiegłym roku wydarzenie odbywało się w Warszawskim Pawilonie Architektury Zodiak. W tym roku formuła była nietypowa, bo online.

Konkurs Najlepsze szkolne i przedszkolne przestrzenie uczenia się organizowany jest od 2016 roku. Wtedy po raz pierwszy warszawskie placówki edukacyjne miały możliwość pokazać nowe rozwiązania architektoniczne, estetyczne i funkcjonalne, jakie zostały zastosowane w ich siedzibach - pochwalić się zmianami. Konkurs jest organizowany przez Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków.  Zgłoszenia do konkursu mogą dokonać za pośrednictwem dyrektora uczniowie, nauczyciele i rodzice, wskazując – ich zdaniem - godne nagrodzenia rozwiązania. Zgłaszać można, zarówno cały obiekt, jak i jego część. W ciągu V edycji nagrodzonych zostało 26, a wyróżnionych 30 placówek.            

Miejsce jest bardzo ważnym aspektem w realizacji procesu edukacyjnego. Właściwie zaaranżowana przestrzeń sprzyja uczeniu się, zabawie, codziennemu przebywaniu ze sobą zarówno dzieci jak i dorosłych. Dobra przestrzeń może być elementem scalającym całą społeczność przedszkolną czy szkolną. Ważne jest więc,  by w jej tworzenie zaangażowani byli wszyscy, którzy będą w niej przebywać.

Do tegorocznej edycji konkursu Najlepsze szkolne i przedszkolne przestrzenie uczenia się przystąpiło 21 placówek – warszawskich przedszkoli i szkół. Kapituła konkursu, w skład której wchodzą przedstawiciele Biur Urzędu m.st. Warszawy – organizatorów konkursu -  oraz eksperci, obradowała w tym roku zdalnie i 29 kwietnia zdecydowała o przyznaniu nagród 5 placówkom:

1. Przedszkole nr 143 „Mali Odkrywcy”

2. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 im. Klonowego Liścia,

3. Szkoła Podstawowa nr 234 im. Juliana Tuwima

4. Szkoła Podstawowa nr 218 im. Michała Kajki

5. Technikum Kinematyczno-Komputerowe im. Krzysztofa Kieślowskiego

Ponadto przyznano 8 wyróżnień:

1. Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 7

2. Przedszkole nr 389

3.Przedszkole nr 433

4. Szkoła Podstawowa nr 140 im. Kazimierza Jeżewskiego

5. Szkoła Podstawowa nr 319 im. Marii Kann

6. Szkoła Podstawowa nr 138 z Oddziałami Integracyjnymi im. Józefa Horsta

7.Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1

8. CLVI Liceum Ogólnokształcące Integracyjne „Przy Łazienkach Królewskich”

Serdecznie gratulujemy! Każda z placówek przystępujących do konkursu, przedstawiła ciekawe rozwiązania dotyczące przestrzeni i jej wykorzystania w procesie edukacji. Dbałość i troska o wspólne miejsce, odpowiadające potrzebom różnorodnym dzieci i młodzieży, była widoczna w każdym z nich.  Nagrodzeni pokazali, jak innowacyjnie i atrakcyjnie można, czasem nawet nieznacznym nakładem środków, stworzyć coś nowego.

Gala była także okazją do podsumowania Projektu „Szkoła” organizowanego przez Fundację Wspierania Edukacji i Rozwoju „Innowatorium” i współfinansowanego przez Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.
Głównym założeniem projektu jest tworzenie przez uczniów projektów nowych rozwiań architektonicznych dla swojej przestrzeni szkolnej. Uczestnicy projektu korzystali ze specjalnie stworzonego narzędzia edukacyjnego - aplikacji, która wykorzystując mechanizmy grywalizacyjne pozwala na partycypację w kreowaniu przestrzeni szkolnej. Wyniki ich prac są bardzo interesujące. Pokazują jak przestrzeń szkolną postrzegają jej najważniejsi użytkownicy – uczniowie. My dorośli możemy zmienić perspektywę, spojrzeć na znane nam od lat miejsca z zupełnie innej strony. Projekty pokazują nam, jakiej szkoły uczniowie by chcieli, o jakim miejscu marzą.

Wszystkim uczestnikom Gali życzymy, aby marzenia o dobrej, przyjaznej i funkcjonalnej przestrzeni edukacyjnej się spełniły – oba te przedsięwzięcia pokazują, że jest to możliwe.